Vårt nya liv... efter ca 1 dygn ;-)

Överlag tycker jag att det har gått jättebra! Hon sa inte ett knyst på hela resan, kikade ut ett par gånger och undrade säkert om vi inte var framme snart;-) annars låg hon med slutna ögon, men med öronen på spänn.

När vi kom hem stoppade vi in Smulan i sin hundbur (Kira var ute i hundgården) och ställde Yins bur i vardagsrummet, Andreas fick öppna - och på en gång gick Yin ut i vardagsrummet på upptäcksfärd! Hon höll en något låg profil och var lite på sin vakt, men väldigt nyfiken och framåt tjej! Smulan tröttnade snart på att vara instängd och skällde lite när hon förstod att det var någon annan här hemma som hon ville hålla koll på. Hon fick komma ut och vi gick med henne i kopplet för att hon skulle få kolla och lukta (före det hade hon fått lukta på Yin på en trasa som vi torkat Yin med i ansiktet och runt munnen). Yin tyckte att hon var lite hemsk och luktade konstigt (även hon gjorde vi samma procedur med trasan) och skjöt rygg och morrade. Men Smulan tyckte inte hon var så märkvärdig, det tog bara en stund så hoppade hon upp och lade sig på soffan brevid Yin, fast Yin backade och ryggade men insåg efter ett tag att hon var nog inte så farlig. Så det blev ganska odramatiskt, tills Yin skulle gå och kolla i den nya bädden som Smulan ser som sin. Då skällde Smulan till och hoppade ned och skulle jaga bort Yin men vi lyckades avleda henne och det verkar inte som Yin blev rädd.

Vi hade instruerat grabbarna att ta det lugnt och inte göra alltför yviga rörelser och vara alltför högljudda och det funkade ganska bra. Hon utforskade vardagsrummets alla hörn i lugn och ro och när äldste sonen lade sig på soffan så kom Yin och lade sig på honom och där låg hon och sov säkert en timme ;-) -S- den nya kattbädden kallade vi honom, för under melodifestivalen senare låg hon hela tiden bakom hans nacke i soffan och sov ;-).

När Kira skulle komma in så förberedde jag genom att torka Yin med Kiras filt (och samma procedur med trasa i deras ansikten)...- Det gillade inte Yin- näe tvi vale... Hon tyckte det luktade otäckt och hemskt och morrade!! Sen började vi med Yin i transportburen ( trygghet tänkte vi) och Kira i koppel - Kira var helt lugn  men Yin kände direkt att den där stora saken luktar konstigt och är nog jättefarlig! Så vi tog bort Kira ganska snabbt och Yin fick vara kvar i buren för att på avstånd kolla in "den där farliga". Nån halvtimme senare bytte så Kira fick vara i sin bur och Yin lös. Då lugnade sig Yin gansak snabbt och senare släppte vi ut Kira och hade kopplet på och det gick ganska bra, bara Kira inte blev för nyfiken för då krökte Yin rygg direkt och morrade. Så vi tänker inte ha bråttom med detta, det får ta den tid det tar och under tiden ska vi hålla isär dem så de kan se varandra, men inte komma för nära så tror jag att det löser sig när Yin inser att Kira inte är farlig!

Toa och mat visade jag flera gånger, men hon visade inget intresse alls, men när det var sängdags gick jag in med henne på lådan och satte ned henne ett par gånger och då kände hon nog att hon var jättenödig för där satt hon ett tag;-)...
Natten har varit lugn, hon har legat hos mig i soffan och sovit mesta tiden på min arm- - Åh så ljuvligt..;-). Hon fick ett ryck kl 02-tiden när hon tyckte att mina fingrar verkade saftiga och goda, men lugnade sig snart och somnade om.

Nu har hon hunnit utforska köket, ha ned sin första blomkruka ;-), busa med Andreas, hjälpt mig att lösa Sudoku... mm.mm. det enda hon inte har gjort är att äta, jag har visat henne flera gånger och satt en stol så hon lätt kommer upp, men det verkar inte som det är så intressant än. Men det kommer nog när hon har tid;-)

Jag har inte kunnat låta bli utan jag har fotat henne sedan hennes första tass på vardagsrumsgolvet, och massa kort i olika situationer, ska kolla igenom dem och ev. lägga ut en del senare idag eller i morgon.

Kommentarer
Postat av: Gunilla, S*Deltas

Så härligt att allt går bra och som vi sade, bättre att skynda långsamt. Yin är en framåt tjej och jag är så säker på att hon o Kira kommer att busa mycket tillsammans sen och att det kanske blir hon o Smulan som ligger och gosar. ;) Ser fram emot att få se bilder och bilden du skickade där hon ligger i korgen är helt underbar. :) kram

2012-02-19 @ 13:53:19
URL: http://www.deltaskatter.nu
Postat av: Susanne

;-)

2012-02-19 @ 20:45:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0