Allergi!

Jag är uppvuxen med katter och när vi just träffats, min man och jag, så hade vi flera stycken. Han var allergisk redan som liten, men det verkade ha växt bort när vi träffades. Det gick ganska bra med våra katter tills det blev ungar - då blossade hans allergi upp. Han fick kliande rinnande ögon, nyste i ett och fick även jobbigt att andas. Men vi (läs jag) ville väl inte riktigt inse hur allvarligt det var så det tog några år innan jag insåg att det inte gick längre. Det är ju inte meningen att en familjemedlem ska behöva ta medicin flera gånger om dagen för att kunna vistas hemma. Så med sorg i hjärtat fick vi skänka bort våra yngre katter medan mamma-katt till slut fick åka till veterinären...

Dock har jag hela tiden sedan dess saknat katt. Det tog 10 år innan vi provade en hundras, Phalene (Pappilon fast med hängande öron), som skulle kunna tålas av vissa allergiker. Sedan dess har vi även märkt att jämthund går bra. Men det är ju katt jag velat ha...

När jag då hörde talas om Sibirisk katt som skulle kunna funka för en del allergiker  ja, då blev jag glad och började hoppas :-).
Så jag tog kontakt med Deltas sibiriska katter som dessutom är testhem. Det innebär att man kan få komma dit och prova om man reagerar på deras katter. De har bara katter och endast av rasen Sibiriskkatt. Vi var och hälsade på 2 ggr inom loppet av en vecka, första ggn kände min man lite grann dock inget i ögon eller nysningar, andra gången kände han ingentin!! Alltså!! Om man kunde förklara känslan när jag insåg att vi kanske faktiskt skulle kunna ha en katt!!!!! Den går inte att beskriva!! Helt underbart!

Deltas Marussia var med ungar då och vi hoppades naturligtvis att en av dem skulle kunna bli vår... Det blev bara 2 ungar men vi hade så otroligt tur att vi blev välsignade med ett stycke Deltas charmtroll .. Yin.

Hennes syster heter Sunny, är ett lika stort charmtroll (det syns att det är syskon!) och har oxå en blogg.

Vi har varit och hälsat på 2 ggr men min man har faktiskt inte känt något alls. Nu kan det ändå tänkas att han ändå känner av henne lite i början. Vi har därför bestämt att vårt sovrum blir en kattfri zon så dörren kommer att hållas stängd. 1a natten hemma har jag tänkt sova ute i vardagsrummet med henne sedan får vi se hur det går...

Ätligen är det nedräkning!! Bara 3 dagar kvar:-) :-) :-) :-) :-)

Kommentarer
Postat av: Helena

Vad roligt att även ni har lagt upp en blogg. Jag kommer att följa den så jag får se hur Sunnys syster har det. Jag tyckte att den blogg jag lade upp först var lite krånglig så jag har helt enkelt bytt till en ny. Adressen är http://sunnysibiriskkatt.blogg.se/

2012-02-15 @ 20:29:45
URL: http://sunnysibiriskkatt.blogg.se/
Postat av: Gunilla, S*Deltas

Men ååå, vad du är gullig som dessutom ska sova med busfröken Yin!! ♥ Ja, full fart kommer det verkligen bli hemma hos er när Yin blir "varm i kläderna". Jag kommer följa denna blogg ofta, såklart, men ni får mer än gärna skicka bilder/text till mig så jag kan lägga upp på min blogg också. Vi ses snart! kram

2012-02-15 @ 22:35:25
URL: http://www.deltaskatter.nu
Postat av: Susanne

Jättekul att få en sådan rar respons från er båda! :-).. Jag ska länka om så de hamnar på rätt blogg när de klickar på Sunny!

Vi sov med Kira första tiden i vardagsrummet och man får en sådan fantastisk kontakt med dem i förlängningen så det är välinvesterad tid tycker jag - ska bli jättemysigt.. Återstår att se om hon väljer att sova med mig eller lägger sig någon annanstans :-)

2012-02-16 @ 09:37:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0